Doprava a parkování

Žít Brno vedlo dopravu necelé dva roky; přesně 21 měsíců... a bylo kolem toho hodně dusno. Hlavně kvůli rezidentnímu parkování a letním uzavírkám. Rádi bychom v tom udělali jasno. A těm, kteří o to stojí, ukážeme, co pozitivního po našem působení na rezortu dopravy zůstane.

Doprava v Brně má velkou spoustu aspektů. Pod odbor dopravy patří třeba to, jak mají v budoucnu vypadat rekonstrukce ulic. Hanka Stuchlík Kašpaříková řídila projekty na rekonstrukce Mendlova náměstí, Údolní, Veveří a dalších. Výsledky této práce budou vidět až za několik let, až se projekty zrealizují. Zapište si to někam, ať jí nezapomenete poděkovat.

V cyklodopravě jsme zřídili skupinu složenou ze zaměstnanců magistrátu, zájmových spolků i Policie České republiky. Tady se začaly konečně řešit jednotlivé projekty a návrhy, co zlepšit a udělat. Po návratu Richarda Mrázka do funkce náměstka pro dopravu činnost skupiny bohužel ustala.

Věnovali jsme se i železniční dopravě – Matěj Hollan inicioval zapojení města do velkého akademického grantu za desítky milionů, v rámci něhož se budou zkoumat ideální parametry vysokorychlostních tratí. Také se díky nám připravuje železniční zastávka v Obřanech.

Rozhýbat odbor dopravy a Brněnské komunikace (městskou firmu, která se stará o údržbu silnic) se ukázalo jako takřka sisyfovský úkol. Nechuť úřadu vnímat nové trendy ze zahraničí, nechuť měnit cokoliv ze zaběhnutých pořádků, nechuť vůbec cokoliv dělat – to provázelo celou naši dopravní anabázi. Věřte, že radost nám to nedělalo. Před stříháním pásek u narychlo sflikovaných projektů dáváme přednost kvalitě – to je ale v politice docela neobvyklý přístup. Přesto jsme dokázali prosadit mnohé.

Naši dopravní experti

Město bez aut? Ne!

Navzdory tomu, co je nám podsouváno, nechceme Brno zbavit aut. Chceme jen ve městě srovnat podmínky pro automobilovou a další individuální dopravu – pěší, cyklistickou. Dnes se téměř veškerá dopravní infrastruktura přizpůsobuje autům, a z toho plyne hodně rizik: dýcháme špatný vzduch, ulice jsou nebezpečné pro normální pohyb, je málo parkovacích míst... Auta dopravě v Brně dominují, a z pozice „nejsilnějšího“ si uzurpují právo zabírat prostor pro pěší nebo zeleň. Ze zahraničí ale víme, že každá úprava veřejného prostoru, která vede k pocitu větší bezpečnosti při chůzi nebo jízdě na kole, má velmi příznivý dopad i na plynulost automobilové dopravy. Mnoho lidí, kteří jezdí autem, nechce „přesednout“ do prostředků hromadné dopravy, ale vcelku ochotně přejdou na jiný druh individuální dopravy – ano, i na ta kola. A mezi námi: čím víc lidí bude jezdit na kole, tím víc místa zbude na silnici pro lidi, kteří se bez aut neobejdou.

Kam s nádražím?

Samozřejmě do centra města, kam jinam. Situace kolem nového nádraží v Brně dostala v posledním volebním období ještě trpčí příchuť. Navzdory koaliční dohodě, v níž bylo řečeno, že se radnice bude řídit názorem veřejnosti, se úplně ignorovaly průzkumy veřejného mínění mezi Brňany i cestujícími. Navzdory dopravním odborníkům, kteří prokázali, že odsunuté nádraží znamená celkové zhoršení dopravy (nejen) v Brně, se vedení města rozhodlo prosazovat odsun nádraží. Při posledním hlasování o poloze nádraží se podařilo dostat do usnesení aspoň podmínku, že bude souběžně vybudován vlakový diametr, bez nějž nejde nádraží obsloužit – a přišlo další „navzdory“: ministerstvo dopravy toto rozhodnutí města vůbec nerespektuje. Budeme tedy vyžadovat, aby stát jasně prokázal, která varianta polohy je pro Brno skutečně přínosná a která ho naopak může nezvratně poškodit.

Doprava vyžaduje odborníky

Všeobecně se volá po omezení úřednického aparátu. Jenže skutečně kvalitní dopravní politiku nemůžete dělat bez skutečně kvalitních odborníků. Brno se tedy musí ze všech sil snažit, aby na tak klíčovém odboru, jako je doprava, pracovali špičkoví kvalifikovaní specialisté, kteří se vyznají v moderních dopravních trendech, kteří jsou ochotní se učit a nabírat nové zkušenosti. A tyhle lidi (úředníky) je potřeba dobře zaplatit – jinak zcela pochopitelně dají přednost práci v komerční sféře. Dopravní stavby jsou investice, jejichž užívání dalece překračuje horizont jedné generace. A Brno si zaslouží mnohem víc než budování dopravní struktury pro město osmdesátých let dvacátého století…

Nedostali jste naše noviny?

Stáhněte si je!

Chcu víc.

Přijdte 5. a 6. října k volbám!